Pět důležitých věcí, na které na Srdečních procházkových trasách nezapomenout

Adekvátní pohyb se řadí mezi doporučovaná režimová opatření,1 která jsou nezbytnou součástí komplexní léčby srdečního selhání. Více se můžete dočíst v článku Jak zvládat srdeční selhání. Právě s režimovým opatřením, které se týká pravidelného pohybu, vám teď mohou pomoci Srdeční procházkové trasy, jež postupně vznikají v různých městech České republiky. Trasy vám ukáží, jak může vypadat správná procházka nejen pro pacienty se srdečním selháním. Pacienti se srdečním selháním si při pravidelných procházkách mohou ověřit, v jaké jsou kondici.

Podívejte se na další články v rámci rubriky Procházkové trasy, jestli se některá z nich nenachází ve vašem městě anebo třeba ve městě, kam už jste si dlouho chtěli udělat výlet. Zkuste se po Srdeční procházkové trase projít i vy. Předtím než vyrazíte, je tu několik věcí, na které byste neměli zapomenout a které se hodí znát. Pojďme se na ně společně podívat.

1. Zkontrolujte svůj zdravotní stav

Nezapomeňte se v první řadě poradit s lékařem o svém zdravotním stavu a říci mu svůj plán pravidelných zdravotních procházek. Sami se před každou procházkou znovu ujistěte, že se cítíte dobře1 a nepociťujete jakoukoli nepohodu. Je důležité, abyste nepřepínali své síly a na procházku opravdu stačili. Dejte na svůj dobrý pocit a nesnažte se překonávat.

2. Na cestu nevyrážejte s prázdnou

V případě, že se budete cítit dobře a na procházku vyrazíte, nezapomeňte na kvalitní obuv, láhev s pitím (o pitném režimu při srdečním selhání více zde) a třeba i pohodlné oblečení. Uděláte si tak nejlepší podmínky i na případné náročnější úseky cesty, to třeba až si trasu budete procházet podruhé a budete muset vyvinout větší úsilí. V nevhodném oblečení a špatné obuvi může totiž dojít k tomu, že si z cesty odnesete například puchýře nebo nepříjemné odřeniny. U procházky vám mohou pomoci i hole pro nordic walking.

3. Odpočinek je váš přítel

Při cestě si zvolte takové tempo, které vám bude příjemné, a nebojte se dát si pauzu, kdykoliv budete potřebovat, a vydýchejte se. Odpočinek je stejně důležitý jako samotný pohyb. Jedině tak bude vašemu srdci pohyb prospívat. Nic proto nepřehánějte. Kdykoliv se budete cítit příliš unaveně, dejte si pauzu a za žádnou cenu se nepřepínejte. Není třeba pokoušet se zdolat trasu v rekordním čase. Naopak můžete na procházku vyrazit společně s přáteli nebo rodinou a při volném tempu se kochat okolím.

4. Nepodceňte možné komplikace a ověřte si kondici

Pestrý terén procházkové trasy je skvělou příležitostí, jak si můžete pravidelně ověřit, že jste v dobré kondici. Pokud budete například cítit nadměrnou únavu, bolest na hrudi nebo se budete zadýchávat, přestože jste se na stejné trase jindy cítili skvěle a žádné obtíže se nedostavovaly, může jít o známku toho, že něco není v pořádku. Zvažte tedy návštěvu lékaře a podělte se s ním o svou zkušenost. Nepodceňte jakékoliv zdravotní komplikace, se kterými se při své cestě setkáte. Pokud se ale budete cítit dobře a na procházku vyrazíte pravidelně, může dojít i k tomu, že zpozorujete, že se procházku od procházky cítíte lépe.

5. Pohyb si vychutnejte plnými doušky

Na procházkách je hlavní to, abyste si je pokaždé užili, vyčistili si při nich hlavu a zároveň tak pro sebe a své srdce dělali něco dobrého. Poděkuje vám za to a lékař vás jistě při další kontrole pochválí.

Zdroje:
Bednář, F. Chronické srdeční selhání. Novartis, Praha 2018.