Diagnózou srdečního selhání to nekončí. Co dál?

Diagnostikovali vám srdeční selhání? Neděste se, to zvládnete. Jen se o své zdraví budete muset trošku víc starat. Srdeční selhání je totiž chronické onemocnění, které vyžaduje dlouhodobou léčbu, jejíž součástí je i úprava životního stylu, ani jeden z kroků nebolí, chce jen pevnou vůli. Dodržováním jednoduchých každodenních režimových opatření se vyhnete nepříjemným obtížím, ale i třeba hospitalizaci v nemocnici.

Pravidelné užívání léků je základ

Léky na léčbu srdečního selhání budete velmi pravděpodobně muset brát už trvale. Aby správně fungovaly, je důležité brát je přesně tak, jak byly předepsány. Obvykle je nutné brát několik léků současně, a proto se hodí přehledně si napsat na papír, jak je máte užívat. Pokud se cítíte lépe, sami od sebe léky nikdy nevysazujte, ale poraďte se nejdříve se svým lékařem.1 To samé platí v opačném případě. Jestliže se vám přitíží, léky nikdy pouze z vlastního rozhodnutí nenavyšujte.

Měřte si tlak, pulz i obvod břicha

Součástí vaší každodenní rutiny bude odteď také měření tlaku a pulzu. K tomu se budete potřebovat vybavit tlakoměrem, jeho koupení proto neodkládejte. Před měřením se vždy posaďte na židli a seďte v klidu alespoň pět minut. Výsledky si pravidelně zapisujte do deníku, který s sebou vezmete na další návštěvu u lékaře. Jedině tak bude moci být lékař v obraze. Více tipů na měření tlaku najdete v našem článku Naučte se měřit tlak přesně a spolehlivě za pár minut. Každý den se také na lačno zvažte. Pomůže vám to se sledováním míry zadržovaných tekutin. Měření si pak rovněž zapište, k tomu můžete využít deníček pacienta dostupný v sekci ke stažení.1

Pozornost byste měli věnovat i obvodu svého břicha. Pokud nemůžete dopnout kalhoty, zpozorněte. To samé platí, když se vám více než běžně zvětšují otoky nohou.1 Musíte se holt sledovat. Za pár týdnů si ale na tyhle úkony zvyknete a už vám ani nebude připadat, že děláte něco navíc. Někdo po ránu chodí běhat, vy si dáte ranní patnáctiminutovku měření.

Vsaďte na zdravý životní styl

Ačkoli se vám může zdát, že žijete docela zdravě, vždy je co zlepšovat. Při srdečním selhání je obvykle třeba snížit spotřebu soli. Omezte proto zejména uzeniny a polotovary. Chroupání brambůrek u televize se také snažte omezit. Na obsah soli v potravinách nezapomeňte myslet, i když jíte mimo domov.2 Zpozorněte také u příjmu tekutin. Denně byste neměli vypít více než 1,5 litru. Jak se stravovat a také co si uvařit najdete v sérii našich článků o stravování. Doporučujeme začít s naším startérem o stravě Pochutnejte si i se srdečním selháním. Vyhýbejte se alkoholu a cigaretám řekněte jednou provždy sbohem.

Mluvte se svým lékařem o léčbě. Jde přece o vaše zdraví

Po diagnóze srdečního selhání si budete muset zvyknout na pravidelné lékařské kontroly. Lékař vám při nich změří tlak nebo vyšetří EKG. Také se ovšem zeptá na to, jak dodržujete režimová opatření, a zda například nepřibýváte na váze. Právě teď se vám bude hodit deník se zaznamenanými hodnotami.

Stejně důležité jako informovat lékaře o naměřených hodnotách, je třeba s ním mluvit o vašich potížích i léčbě. Je to vaše zdraví, vy se o něj musíte zajímat a vy se mu musíte věnovat. Nečekejte, až se lékař zeptá, co vás trápí. Řekněte mu to kdykoliv sami. Máte-li třeba problém s nežádoucími účinky některého z léků, diskutujte s ním o nich. Společně učitě najdete lék, který vám bude lépe vyhovovat. Pokud stále pociťujete některé z projevů srdečního selhání, nenechávejte si to pro sebe. Jistě existuje léčba, která vám bude vyhovovat více, což pocítíte tak, že dojde k dalšímu utlumení projevů nemoci. Stačí pouze, abyste se svěřili svému lékaři.1

 

Jednoduše nebuďte ke svému zdraví lhostejní a nenechte ho rozhodně omezovat váš život. I se srdečním selháním si ho dál můžete užívat naplno a hledat potěšení ve všedních věcech. Jen je potřeba tomu malinko pomoct.

Zůstaňte aktivní, dodržujte režimová opatření, mluvte otevřeně o svém zdravotním stavu se svým lékařem a nebojte se ho ptát na možnosti léčby. Zdraví máte jen jedno, ptejte se, není to jedno.

Zdroje:
Bednář, F. Chronické srdeční selhání. Novartis, 2018.
http://www.kardiologievsadech.cz/